ENERGIELABEL KANTOOR

Een energielabel is voor een kantoo al sinds 2008 verplicht bij de verkoop, verhuur of oplevering van een kantoorpand. Sinds 2015 worden er ook daadwerkelijk boetes opgelegd. Deze kunnen voor kantoren zonder energielabel oplopen tot meer dan € 20.000,-. Mocht een label bij verkoop ontbreken, dan wordt de boete direct opgelegd. In 2023 wordt de wetgeving zelfs strenger. Vanaf 1 januari mogen kantoren zonder energielabel C niet meer gebruikt worden.

ENERGIELABEL KANTOOR IN 3 STAPPEN

  1. Je vult ons aanvraagformulier in. Op basis waarvan jij een offerte ontvangt.
  2. Na goedkeuring wordt de afspraak voor de inspectie ingepland.
  3. De opgehaalde informatie verwerken wij in de software. Op basis waarvan het energielabel voor je kantoor wordt opgesteld.

Wanneer wij het label opgesteld hebben, dan ontvang je deze per mail om te verstrekken aan je huurder of koper.

KANTOOR GEEN ENERGIELABEL C? DAN NIET MEER GEBRUIKEN

Vanaf 2023 moet je kantoor verplicht een energielabel C. Mocht je op 1 januari niet voldoen, dan is de kans groot dat je geen gebruik meer mag maken van je kantoorpand. Onlangs liet de overheid weten in te gaan zetten op 100% naleving van de labelplicht. Wacht dus niet te lang met het aanvragen van een energielabel voor je kantoor!

WAAROM ENERGIELABEL BIJ NIBAG

Nibag is als pionier vanaf 2001 betrokken geweest bij het uitbrengen van energielabels voor woning- en utiliteitsbouw in Nederland. Vandaag de dag zijn wij hierin toonaangevend in Nederland. Laat je kantoorpand door Nibag inspecteren, dan nemen onze deskundige inspecteurs alle zaken mee die belangrijk zijn bij het opstellen van een energielabel. Zo ben je ervan verzekerd dat je pand het juiste EP-U label krijgt. Hierdoor kan het zomaar zijn dat je geen extra investering hoeft te doen om toch tot dat C-label te komen.

Direct een energielabel aanvragen >

VEELGESTELDE VRAGEN ENERGIELABEL KANTOOR

Hoelang is het energielabel geldig?
Een EP-U label is 10 jaar geldig vanaf de opnamedatum.

Hoe kan ik controleren of mijn kantoor eventueel al beschikt over een energielabel?
Via de website van de RVO kun je controleren of er al een energielabel geregistreerd is. Ga hiervoor naar: https://www.ep-online.nl of neem contact met ons op. Wij zoeken het graag voor je uit!

Welke informatie moet ik aanleveren voor een EP-U label?
Bij een offerteaanvraag hebben wij voldoende aan jouw adres en een plattegrond van het kantoor. Bij opdrachten hebben wij minimaal de plattegrond- en geveltekeningen nodig. Wanneer deze zaken (deels) ontbreken, dan maken wij deze volledig door het pand in te meten. Deze werkzaamheden vallen buiten de offerte en worden in overleg aanvullend in rekening gebracht. Naast deze noodzakelijke gegevens ontvangen wij bij voorkeur ook de doorsnede- en detailtekeningen om o.a. de isolatiematerialen goed vast te kunnen stellen.

Zijn er uitzonderingen?
Ja, niet elk pand hoeft een energielabel te hebben. Een aantal voorbeelden van panden waarvoor een EP-U label niet verplicht is gesteld:

• Rijks- en gemeentelijke monumenten;
• Panden die gebruikt worden voor religieuze activiteiten;
• Recreatiewoningen, schuren en garages;

Naast bovengenoemde voorbeelden zijn er nog meer situaties waarin een energielabel niet verplicht is gesteld. Als je een offerte aanvraag indient middels ons aanvraagformulier, dan controleren wij voor je wettelijk verplicht ben om voor je bedrijfspand een energielabel aan te vragen.

Wat zijn de kosten voor een EP-U label?
De prijs van een EP-U label is voor een groot deel afhankelijk van de oppervlakte van het kantoorpand. Daarnaast speelt de moeilijkheidsgraad een rol. Denk daarbij aan een “schoenendoos” in vergelijking met een van de laatste architectonische hoogstandjes. Waar het opstellen van een energielabel voor bijvoorbeeld een klein bedrijfspand van 500 m2 enkele honderden euro’s kost, zal een label voor een bedrijfspand van bijvoorbeeld 5.000 m2 de duizend euro overstijgen.